Τυροκόμος

Η παραδοσιακή γεύση παντρεύεται με τον τουρισμό από το Γιάννου Τυροκομικά

H προσπάθειά του βασίστηκε στα θεµέλια της οικογενειακής επιχείρησης, που κληρονόµησε από τον πατέρα του, ο οποίος µάλιστα ανέλαβε αρκετά χρόνια πριν την πρωτοβουλία να δηµιουργήσει σταβλικές εγκαταστάσεις και να φιλοξενήσει αγελάδες στην Κω. Όπως λέει ο Παναγιώτης Γιάννου, επικεφαλής της Γιάννου Τυροκοµικά µε έδρα το νησί των ∆ωδεκανήσων, ήταν µία κίνηση που για ένα νησί είναι αρκετά δύσκολη. «Ξεκινήσαµε το 1997, όταν ο πατέρας µου έστησε µία σύγχρονη για τα δεδοµένα της εποχής µονάδα, στην οποία παραγόταν παστεριωµένο γάλα αλλά και γαλακτοκοµικά προϊόντα µεταξύ των οποίων το κρασοτύρι», εξηγεί.

Όταν ανέλαβε ο ίδιος η εικόνα άλλαξε ριζικά, δεδοµένου ότι ήρθε να επανακαθορίσει τις προτεραιότητες της επιχείρησης, βασιζόµενος αποκλειστικά στην παραγωγή προϊόντων από αιγοπρόβειο γάλα. Απόφοιτος της Γαλακτοκοµικής Σχολής Ιωαννίνων ανέλαβε την ευθύνη της επιχείρησης και δηµιούργησε νέα δεδοµένα, έχοντας ως εφόδια τη γνώση της παράδοσης αλλά και τις σύγχρονες µεθόδους παραγωγής, επιφέροντας αρκετές καινοτοµίες στη λειτουργία της.

«Κύριο µέληµά µου αποτέλεσε απο την πρώτη στιγµή η αναβίωση και η αναγνώριση για το παραδοσιακό κρασοτύρι της Κω ως Προϊον Γεωγραφικής Ένδειξης. Κάτι που πετύχαµε το 2018», αναφέρει ο Παναγιώτης Γιάννου. Ο ίδιος ξεκίνησε επίσης να παράγει το παραδοσιακό τυρί του νησιού, µε εµβάπτιση σε µέλι εκτός από την εµβάπτιση σε οινολάσπες όπως γίνεται στο κρασοτύρι, ενώ προχώρησε και στην τοποθέτηση τρούφας στο τυρί, δηµιουργώντας το τρουφοτύρι. Παράγει επίσης το τυροβολάκι, ένα µαλακό λευκό τυρί από αιγοπρόβειο γάλα. Προσεχώς θα κυκλοφορήσει σκληρό τυρί από αιγοπρόβειο γάλα καθώς και λευκό τυρί από κατσικίσιο γάλα.

Σε αγαστή συνεργασία με κτηνοτρόφους «εξάγει» το προϊόν μέσα από τον τόπο του.

Ο Παναγιώτης Γιάννου συνεργάζεται ήδη µε µεγάλες αλυσίδες όπως η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία διαθέτει το κρασοτύρι και σε αποκλειστικότητα την κατσικίσια γραβιέρα. Σε τοπικό επίπεδο η Γιάννου Τυροκοµικά διοχετεύει τα προϊόντα της στον Σκλαβενίτη και στον Κρητικό. Ταυτόχρονα έχει ήδη συµφωνήσει µε την αλυσίδα Κρητικός για πανελλαδική διάθεση των προϊόντων της, ενώ βρίσκονται σε εξέλιξη οι συζητήσεις µε τον Σκλαβενίτη για το σύνολο των καταστηµάτων της.

Αναφορικά µε τον τοµέα των εξαγωγών ο κ. Γιάννου αναφέρει χαρακτηριστικά ότι απαιτούνται µεγαλύτερες ποσότητες παραγωγής, κάτι που αυτή τη στιγµή, διατηρώντας µία βιοτεχνία µε συγκεκριµένες παραγωγικές δυνατότητες, δεν δύναται να καλύψει. «Εξάγουµε ορισµένες µικρές ποσότητες που δεν υπερβαίνουν το 10% των πωλήσεων µας, χωρίς ωστόσο να µπορούµε να ικανοποιήσουµε αυξηµένη ζήτηση. Εάν µε ρωτούσατε εποµένως για τις εξαγωγές, αυτό που θα µπορούσα να σας απαντήσω είναι ότι µας ικανοποιεί που εξάγουµε στο νησί µας. Τι εννοώ; Ότι µε τον µεγάλο αριθµό τουριστών που εισρέουν στην Κω, µας δίνεται η δυνατότητα να τους προσφέρουµε και να γνωρίσουν τα προϊόντα µας µέσα από τα καταστήµατα εστίασης και λιανικής του νησιού», συµπληρώνει ο ίδιος.

Αναφερόµενος στη σχέση του µε τους παραγωγούς σηµειώνει ότι χωρίς τη συνεργασία µαζί τους πολλά πράγµατα δεν θα µπορούσαν να έχουν εξελιχθεί µε επιτυχία, επισηµαίνοντας µάλιστα ότι επιβράβευση για τη συνεργασία του µαζί τους αποτελεί και η τιµή που δίνει για το γάλα, η οποία στο πρόβειο φτάνει το 1,2 ευρώ. Αντίστοιχα στο κατσικίσιο προσφέρει επίσης περί τα 10 λεπτά υψηλότερη τιµή από αυτήν της αγοράς. Να σηµειωθεί ότι η Γιάννου Τυροκοµικά έχει συµµετάσχει µε το κρασοτύρι σε σειρά διαγωνισµών τα τελευταία χρόνια, στο πλαίσιο των οποίων έχει λάβει αρκετά διεθνή βραβεία. Μεταξύ αυτών και το πρόσφατο βραβείο γεύσης Superior Taste Award στον διεθνή διαγωνισµό του ITQi στο Βέλγιο.