«Το βουλγαρικό γαλακτοκομικό προφίλ, αν και βαθιά ριζωμένο στην παράδοση του γιαουρτιού και του λευκού τυριού τύπου sirene, παρουσιάζει αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα υψηλότερης ποιότητας και διαφοροποιημένα γευστικά προφίλ, γεγονός που δημιουργεί σημαντικές προοπτικές για τα ελληνικά γαλακτοκομικά προϊόντα», αναφέρει σχετική έρευνα αγοράς για τον κλάδο των γαλακτοκομικών της Βουλγαρίας του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της ελληνικής πρεσβείας στη Σόφια.
Τα τελευταία χρόνια, η κατανάλωση premium προϊόντων στη Βουλγαρία αυξάνεται, ιδίως σε αστικά κέντρα όπως η Σόφια, η Φιλιππούπολη και η Βάρνα, όπου οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση σε εισαγόμενα προϊόντα με ισχυρή προέλευση και ταυτότητα ποιότητας.
«Σε αυτό το πλαίσιο, οι ελληνικές φέτες ΠΟΠ, οι γραβιέρες, τα κατσικίσια τυριά και το παραδοσιακό ελληνικό γιαούρτι μπορούν να τοποθετηθούν επιτυχώς στην αγορά, καλύπτοντας ένα κενό ανάμεσα στα τοπικά προϊόντα μαζικής κατανάλωσης και τα ακριβότερα δυτικοευρωπαϊκά εισαγόμενα. Το ελληνικό γιαούρτι, ειδικά, έχει ήδη εδραιωθεί ως προϊόν με υψηλή θρεπτική αξία και αυθεντικότητα, και θεωρείται σύμβολο υγιεινής μεσογειακής διατροφής, κάτι που το καθιστά ελκυστικό για τη βουλγαρική μεσαία τάξη και τον τουριστικό τομέα (ξενοδοχεία, HoReCa).», αναφέρει η έρευνα αγοράς.
Σύμφωνα με την έρευνα του ΟΕΥ, η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων παραμένει στρατηγικής σημασίας για τη Βουλγαρία. Η παραγωγή γαλακτοκομικών προϊόντων είναι ένας παραδοσιακά ανεπτυγμένος κλάδος με σημαντική θέση στην βουλγαρική οικονομία. Κατέχει σημαντικό ποσοστό, το οποίο υπολογίζεται ότι το 2018 ανερχόταν στο 5-8% επί της συνολικής παραγωγής της βιομηχανίας τροφίμων, ενώ φαίνεται να αποτελεί και σημαντικό μέρος της συνολικής παραγωγής του γεωργικού τομέα, φτάνοντας το 12% το 2021. Η προστιθέμενη αξία του κλάδου τροφίμων της Βουλγαρίας, ωστόσο, αυξήθηκε στα BGN 1,8 δις το 2024, συγκεκριμένα με αύξηση 18% από το 2023.
Οι Βούλγαροι καταναλωτές διατηρούν παραδοσιακές διατροφικές συνήθειες, με γιαούρτι και λευκά τυριά (ιδίως sirene) να παραμένουν βασικά στοιχεία της καθημερινής τους διατροφής. Σύμφωνα με το Εθνικό Στατιστικό Ινστιτούτο, η κατανάλωση γιαουρτιού (29,0 κιλά το 2012 και 28,9 κιλά το 2021), λευκού τυριού (12,4 αρχικά και έπειτα 12,0 κιλά) και γάλακτος (από 19,6 σε 19,2 λίτρα) παρέμεινε σταθερή την περίοδο 2012–2021. Αντίθετα, η ζήτηση για κίτρινο τυρί παρουσίασε ήπια αύξηση (από 3,5 σε 5,1 κιλά). Η τάση αυτή επιβεβαιώνει τη διαχρονική προτίμηση σε βασικά γαλακτοκομικά, με ταυτόχρονη αναζήτηση διαφοροποιημένων και premium προϊόντων.
Δείτε εδώ την σχετική έρευνα αγοράς για τον κλάδο γαλακτοκομικών στην Βουλγαρία