του Γιάννη Ρούπα
Από τη μία μεριά, το δυσμενές οικονομικό κλίμα υποχρεώνει νοικοκυριά σε περιορισμό των εξόδων δεύτερης κλάσης, από την άλλη αυξάνεται η ζήτηση για γαλακτοκομικά προϊόντα όσο τα πραγματικά τους οφέλη για την υγεία συζητιούνται περισσότερο.
«Οι καταναλωτές ανταποκρίνονται στην αύξηση των τιμών των γαλακτοκομικών προϊόντων με διαφορετικούς τρόπους», αναφέρει η Ana Purcaroiu, ανώτερη σύμβουλος και αναλύτρια τροφίμων της GlobalData. «Ορισμένοι επιλέγουν να συνεχίσουν να αγοράζουν γαλακτοκομικά προϊόντα, αλλά μειώνουν τις δαπάνες τους σε άλλες κατηγορίες τροφίμων για να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τις υψηλότερες τιμές ή στρέφονται σε φθηνότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας».
Η ζήτηση για γαλακτοκομικά προϊόντα αναμένεται να επιταχυνθεί την επόμενη δεκαετία, λόγω της αύξησης του κατά κεφαλήν εισοδήματος, ιδίως στις αναδυόμενες αγορές, όπως η Ινδία, το Πακιστάν και η Αφρική.
Η GlobalData έχει καταγράψει τρεις τάσεις στην αγορά γαλακτοκομικών που αξίζει να σημειωθούν για το 2024:
- Σκεπτικισμός για την πραγματική αξία
Όσο η οικονομική αβεβαιότητα παραμένει, οι καταναλωτές δίνουν όλο και περισσότερο προτεραιότητα στην εξοικονόμηση χρήματος χωρίς συμβιβασμούς στην ποιότητα. Με τον υψηλό πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών των τροφίμων, οι καταναλωτές που έχουν στερηθεί μετρητά αναζητούν αξία στις αγορές τους σε γαλακτοκομικά προϊόντα.
Ενώ η ποιότητα παραμένει πρωταρχικής σημασίας, οι καταναλωτές στρέφονται και σε μέτρα εξοικονόμησης κόστους, όπως η επιλογή προϊόντων μάρκας καταστήματος ή ιδιωτικής ετικέτας. Αυτή η στροφή έχει εντείνει τον ανταγωνισμό, προκαλώντας τις καθιερωμένες μάρκες να προσφέρουν ποιότητα σε καλύτερη τιμή.
Σύμφωνα με έρευνα καταναλωτών που διεξήχθη από την GlobalData το τέταρτο τρίμηνο του 2023, σχεδόν τα δύο τρίτα των καταναλωτών στρέφονται σε «προϊόντα δικής τους μάρκας» ή σε «άλλες φθηνότερες μάρκες».
- Στοχευμένες λύσεις για την υγεία
Οι αυξανόμενες ανησυχίες για θέματα υγείας που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής οδηγούν τους καταναλωτές σε πιο υγιεινές επιλογές γαλακτοκομικών προϊόντων. Από τα προϊόντα με χαμηλά λιπαρά έως τα προϊόντα με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για γαλακτοκομικά που προσφέρουν ανώτερη διατροφική αξία.
Οι μάρκες ανταποκρίνονται καινοτομώντας με εξειδικευμένες λύσεις για την υγεία, αξιοποιώντας την επιστημονική έρευνα για να αναδείξουν συγκεκριμένα οφέλη για την υγεία. Τα προβιοτικά, για παράδειγμα, έχουν κερδίσει δημοτικότητα για τα οφέλη τους στην υγεία του εντέρου.
- Μόδα πλέον τα υγιεινά σνακ
Σε μια εποχή που χαρακτηρίζεται από τον πολυάσχολο τρόπο ζωής και την κατανάλωση εν κινήσει, η ζήτηση για γαλακτοκομικά προϊόντα σε μέγεθος σνακ αυξάνεται. Τα γιαούρτια, τα σνακ με τυρί και τα μιλκσέικ γίνονται επιλογές για τους καταναλωτές που αναζητούν βολικά και θρεπτικά σνακ.
«Με την Gen Z να συνεισφέρει το 27% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού μέχρι το 2025 [σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ], η αγοραστική τους δύναμη θα γίνει όλο και πιο σημαντική για τις μάρκες γαλακτοκομικών προϊόντων, όπως και η ανάγκη των εταιρειών να αυξήσουν τη διαφάνεια της αλυσίδας εφοδιασμού τους, καθώς θα τίθενται σε ισχύ οι ρυθμιστικές διερευνήσεις για την τιμολόγηση και οι επερχόμενοι νόμοι για την υποχρεωτική υποβολή εκθέσεων βιωσιμότητας».