του Γιώργου Λαμπίρη
Ως σταθερά δυναμικός παίκτης της συγκεκριμένης κατηγορίας προϊόντων εμφανίζεται στα εγχώρια σούπερ μάρκετ τα τελευταία χρόνια η ΦΑΓΕ, η οποία διατηρεί την πρώτη θέση από πλευράς πωλήσεων σε όγκο και σε αξία, διατηρώντας μάλιστα σημαντική απόσταση από την δεύτερη σε όγκο πωλήσεων επιχείρηση στο επώνυμο γιαούρτι, που αυτή τη στιγμή είναι η Κρι Κρι. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο τρίτος μεγαλύτερος παίκτης σε πωλούμενες ποσότητες γιαουρτιού στην Ελλάδα είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που ουσιαστικά παρασκευάζονται από τις βιομηχανίες για λογαριασμό τρίτων. Τα στοιχεία προέρχονται από τη μέτρηση αγοράς που πραγματοποιεί η εταιρεία IRI.
Στην Ελλάδα, η αγορά γαλακτοκομικών προϊόντων αποτελείται από πέντε κύριες κατηγορίες προϊόντων: γιαούρτι, γαλακτοκομικά επιδόρπια, παστεριωμένο γάλα υπερυψηλής θερμοκρασίας παστερίωσης (UHT) – γάλα εβαπορέ – κρέμες γάλακτος, γάλα ψυγείου (φρέσκο και μακράς διάρκειας ζωής (ESL) γάλα) και τυρί. Το γιαούρτι αποτελεί παραδοσιακά βασικό στοιχείο της ελληνικής διατροφής. Σε αντίθεση με άλλες χώρες όπου είναι συνήθως μόνο επιδόρπιο ή προϊόν πρωινού, στη χώρα μας καταναλώνεται κυρίως ως αυτόνομο σνακ ή ως μέρος ενός γεύματος.
Η αγορά των 214 εκατομμυρίων
Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά γιαουρτιού η αξία της ανήλθε στα 214 εκατ. ευρώ κατά τη διάρκεια του 2021. Ειδικότερα, ως προς το εύρος και τους ρυθμούς ανάπτυξης της ελληνικής αγοράς γιαουρτιού – μη συμπεριλαμβανομένου του παραδοσιακού γιαουρτιού, δηλαδή του γιαουρτιού με στρώση λίπους στην επιφάνεια – το 2019 ο όγκος πωλήσεων ήταν συνολικά 55.005 τόνοι, το 2020 οι ποσότητες που πουλήθηκαν αυξήθηκαν σε 56.175 τόνους και το 2021 σε 54.700 τόνους. Αντίστοιχα οι πωλήσεις σε αξία το 2019 ήταν 219 εκατ. ευρώ, το 2020 ήταν 222 εκατ. ευρώ και το 2021 214 εκατ. ευρώ.
Η πτώση της αγοράς που καταγράφηκε στη διάρκεια του 2021 μπορεί να αποδοθεί κυρίως στην άρση ορισμένων περιορισμών για την νόσο Covid-19 το 2021, γεγονός που έδωσε και άλλες εναλλακτικές στον κόσμο – όπως η εστίαση – για να καταναλώσει τρόφιμα, εκτός από τα σούπερ μάρκετ που αποτελούσαν την κύρια διέξοδο σε αυτόν τον τομέα το 2020. Το 2020, ως αποτέλεσμα των περιορισμών που επέβαλε η κυβέρνηση ως απάντηση στη νόσο Covid-19, οι καταναλωτές έτρωγαν συχνότερα στο σπίτι και αγόραζαν τρόφιμα, συμπεριλαμβανομένου του γιαουρτιού, από σούπερ μάρκετ, ενώ δεν είχαν την δυνατοτητα να πηγαίνουν για φαγητό σε εστιατόρια, γεγονός που επηρέασε τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα οποία παρουσίασαν αύξηση σε όγκο πωλήσεων καθώς και σε αξία.
Οι κυριότεροι παίκτες στην Ελλάδα σε όγκο πωλήσεων
ΦΑΓΕ: 24,3%
Κρι Κρι: 15,1%
Ιδιωτική ετικέτα: 13,5%
Δέλτα: 11,4%
Όλυμπος: 7,6%
Δωδώνη: 7,1%
ΜΕΒΓΑΛ: 5,4%
Friesland Campina: 3,3%
Danone: 3%
Φάρμα Κουκάκη: 2,3%
Οι κυριότεροι παίκτες στην Ελλάδα σε αξία πωλήσεων
ΦΑΓΕ: 23,8%
Δέλτα: 16,1%
Κρι Κρι: 15%
Όλυμπος: 9,1%
Ιδιωτική ετικέτα: 7,7%
Δωδώνη: 5,8%
ΜΕΒΓΑΛ: 5,6%
Danone: 4,4%
Friesland Campina: 3,3%
Φάρμα Κουκάκη: 2,4%