Η έρευνα διεξήχθη με δομημένο ερωτηματολόγιο σε συνεργασία με το εργαστήριο Χημείας Τροφίμων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και επιστημονικό υπεύθυνο τον Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Δημήτρη Σκάλκο, για τα ποιοτικά κίτρινα τυριά (σκληρά και ημίσκληρα), με ιδιαίτερη έμφαση στο λαδοτύρι, στην νέα (μετά COVID-19 εποχή).
Η έρευνα αποτελεί μέρος του ερευνητικού προγράμματος INNOCHEESE που εντάσσεται στο επιχειρησιακό της Περιφέρειας Β. Αιγαίου με Κωδικό Πράξης: ΒΑΡ2-0060569 που υλοποιεί η εταιρεία:
www.thimelischeese.gr/R&D/innocheese
Η έρευνα εκπονήθηκε κατά το διάστημα Νοέμβριου – Δεκεμβρίου 2022με δείγμα 860 απαντήσεων σε 25 συνολικά ερωτήσεις και τίτλο:
ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΓΙΑ ΤΑ ΠΟΙΟΤΙΚΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΙΤΡΙΝΑ ΤΥΡΙΑ & ΤΟ ΛΑΔΟΤΥΡΙ
Στην μετά κορωνοϊό (COVID-19) εποχή
η έρευνα έγινε με την πλειοψηφία των συμμετεχόντων να είναι νέοι σε ηλικία (κατά 83.9%) δεδομένου ότι αυτοί αποτελούν το μέλλον της κατανάλωσης και δίνουν στίγμα προοπτικής
Τα ευρήματασχετικά με τα κίτρινα τυριά έδειξαν ότι οι καταναλωτικές συνήθειες όσον αφορά τα κίτρινα τυριά δεν έχουν αλλάξει στην νέα εποχή πλην μίας σημαντικής μείωσης της κατανάλωσης της τάξης του 8,4% που ίσως και να αυξηθεί μέσα στο 2023 και περαιτέρω. Συνεχίζουν να αγοράζουν τα τυριά από το supermarket (90%), με προτίμηση στα πιο γνωστά τυριά την γραβιέρα και το κασέρι, καταναλώνοντας τα στο σπίτι (90,9%), ημερησίως (31,8%) η δύο φορές την εβδομάδα (38,3%), κατά προτίμηση με ψωμί και ελιές (57,6%), η με κρέας (53%). Η τιμή είναι το βασικό κριτήριο επιλογής (73,5%), ακολουθούμενο από την γεύση (97%) μεταξύ των οργανοληπτικών χαρακτηριστικών,και την υφή (70,9% μεταξύ των χαρακτηριστικών εμφάνισης.
Σχετικά με το λαδοτύρι Μυτιλήνης η αναγνώριση του είναι υψηλή (57,3%) αν και δεν το έχουν οι περισσότεροι δοκιμάσει (72,2%). Γνωρίζουν ότι παράγεται στην Λέσβο κατά 49,2%, θεωρούν το άρωμα του (34,6%) και την ΠΟΠ ιδιότητα του (32,6%) ως τα δύο σημαντικότερα χαρακτηριστικά του. Αξιοσημείωτο τέλος εύρημα αποτελεί το γεγονός ότι θεωρούν την χρήση του λαδιού σημαντικό στοιχείο προστιθέμενης αξίας κατά 79,7%, καθώς και την εν δυνάμει παραγωγή του ως τυρί εκτός ψυγείου (65,2%), αν και θα ήταν επιφυλακτικοί ακόμη να το αγοράσουν (54,9%), από το supermarket φυσικά (61,2%). Τα εν λόγω ευρήματα για το λαδοτύρι Μυτιλήνης αποδεικνύουν την αναγνωρισιμότητα, την γνώση και την θετική αξιολόγηση από τους καταναλωτές ως τυρί σχετιζόμενο με το λάδι και με δυνατότητα συντήρησης εκτός ψυγείου, χωρίς όμως την προσωπική τους γευστική εμπειρία.
Η έρευνα, με αναλυτικά στοιχεία ως προςτη μεθοδολογία, την ανάλυση και τα αποτελέσματα, έχει ήδη δημοσιευτεί στο επιστημονικό περιοδικό sustainability: «Greek Semi-Hard and Hard Cheese Consumers’ Perception in the New Global Era», sustainability, 2023, 15, 5825, 1-18, διαθέσιμο διαδικτυακά: https://doi.org/10.3390/su15075825
Για περισσότερες πληροφορίες: Τμήμα Μάρκετινγκ και Πωλήσεων ΘΥΜΕΛΗΣ Α.Ε., 2253056201,ethimelis@gmail.com