Κείμενο του Πέτρου Γκόγκου
Υπήρχε ένα σημείο στην παλιά Αθήνα, όπου οι ξενύχτηδες συναντούσαν την πρωινή βάρδια των εργοστασίων και βιοτεχνιών επί της Πειραιώς και αυτό ήταν τα γαλακτοπωλεία της Ομόνοιας που αδιάλειπτα προμήθευαν τους περαστικούς με γιαούρτι, κρέμες, ρυζόγαλο, συνταγές που οι ιδιοκτήτες έπαιρναν μαζί τους κατά την εγκατάσταση στη πόλη.
Στις γύρω περιοχές, από την Κυψέλη ως την Κηφισιά ξεπρόβαλαν γαλακτοπωλεία-ζαχαροπλαστεία που σέρβιραν τη νέα τάση στο τρόφιμο το 1960, το παγωτό.
Πριν το γύρισμα του αιώνα τα περισσότερα είχαν πια χαθεί στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες της παλιάς εποχής. Οι περισσότεροι αναλυτές του επιχειρείν επικαλούνταν το μοντέλο του one stop shop, δηλαδή σε μερικά τετραγωνικά να μπορεί ο πελάτης να προμηθεύεται όλα όσα χρειάζεται να καταναλώσει.
Η κουλτούρα του φαγητού
«Αυτό το ψυχρό και μαζικό του σούπερ μάρκετ, πώς θα μπορούσε να ανταγωνιστεί μακροπρόθεσμα αυτό το πιο ανθρώπινο του γαλακτοπωλείου της γειτονιάς;» διερωτάται ο Θανάσης Γκαλιμάνης, που λειτουργεί δύο γαλακτοπωλεία στα νότια προάστια της Αθήνας και ετοιμάζεται τώρα να ανοίξει και τρίτο. Σύμφωνα με τον ίδιο, η τάση αυτή, του γαλακτοπωλείου της γειτονιάς ήρθε για να μείνει. Σε αυτά βρίσκουν διέξοδο και μια σειρά γαλακτοκομικά προϊόντα μικρών παραγωγών, που δίνουν και ένα χαρακτήρα delicatessen στα εγχειρήματα. Πέρα από την υπόσχεση αυθεντικότητας των γεύσεων και των συνταγών αλλά και της ποιοτικής ανωτερότητας των πρώτων υλών που επικαλούνται τα καταστήματα αυτά, είναι η ευκαιρία κοινωνικοποίησης εντός του καταστήματος αυτή που «δένει» το γλυκό της επιτυχίας.
Η κουλτούρα του φαγητού
Όπως εξηγεί ο κ. Γκαλιμάνης, όλα αυτά συνθέτουν μια κουλτούρα γύρω από το γάλα και το τρόφιμο. «Τρέφομαι καλύτερα για να ζήσω καλύτερα. Αυτή είναι η φιλοσοφία της σταθερής πελατείας μας» λέει. Άλλωστε και οι τιμές των προϊόντων δεν διαφέρουν τόσο από αυτές που θα βρει κανείς στα σούπερ μάρκετ. «Το 95% των προϊόντων μας δεν υπάρχει στο σούπερ μάρκετ. Το υπόλοιπο 5%, εμείς το αγοράζουμε πιο ακριβά από τον παραγωγό και έχουμε μικρότερο περιθώριο κέρδους απ’ ό,τι τα σούπερ μάρκετ που βγάζει κέρδος στις πλάτες τους. Ο μόνος τρόπος επιβίωσης για εμάς είναι η ποιότητα, οι καλές τιμές και το καλό πρόσωπο προς τον πελάτη» καταλήγει.
Φωτογραφίες: Γεωργία Καραμαλή